lørdag den 27. august 2011

Lørdag...


I dag har jeg sovet længe for første gang i meget lang tid.
Vågnede i nat med ondt i halsen og feber, skønt...
Det samme skete på nøjagtig samme tidspunkt sidste gang jeg havde ferie - skal jeg mon konkludere det er et varsel, og at jeg egner mig bedst til at holde ferie??? ;)

Nå, men når nu jeg alligevel er små sløj, og det er halvmørkt udenfor så må jeg hellere vende det til noget positivt!
Har tændt en masse hyggelige stearinlys, har dejlig kaffe i koppen og lækker morgenmad :) 
Så må det godt styrt regne, tordne og lyne udenfor.

27. august 2011
 Sunde pandekager:
27. august 2011

27. august 2011
 Pandekager:

1 æg - delt
1 dl. skummetmælk
45 g. mel
½ tsk. natron
½ tsk. bagepulver
vanillekorn

Del ægget. 
Pisk æggeblommen med skummetmælk.
Bland natron og bagepulver i melet, og pisk blandingen i dejen.
Æggehviden piskes stiv og blandes i sammen med lidt vanillekorn.
Dejen bliver bedst hvis den får lov at trække i 20-30 min.

I mens skrællede jeg æbler, og skar i tern. Kogte dem sammen med mere vanillekorn og lidt frisk revet ingefær. Ville egentlig have lavet æblemos, men da jeg synes de små tern var så fine, kom jeg i stedet nogle frosne hindbær ned i, lagde låg på gryden og lod dem små og køle mens jeg bagte pandekager.

Jeg drypper lidt olie på et stykke køkkenrulle, som jeg lige tørre min  blinispande over med, inden jeg hælder dej i. Der bliver 10 stk. af sådan en portion, så det passer enten til én meget sulten person eller fint til to personer :)

Her det færdige resultat - dryppet med 2 spsk. ahorn sirup:
27. august 2011
 Jeg elsker de her pandekager, fordi de er luftig og lette og forholdsvis sunde. Nogen gange variere jeg, og kommer lidt blåbær i dejen eller river et æble/pære ned i - så der er mange muligheder for variation.

- og lidt hygge
27. august 2011
Dejlig lørdag til alle :)

4 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Uhm, hvor ser det dog lækkert ud, og så er jeg vild med dit Mega Mussel-stel.

    Rigtig god bedring, Gitte!

    SvarSlet
  3. Enig med Madame, det ser lækkert ud og så er jeg også vild med koppen. Næste gang jeg kommer til DK må jeg have et eller andet Mussel-stel med ned :-)
    God søndag!

    SvarSlet
  4. Madame & Lene,

    Tak, det er bare så nemt at lave de små pandekager, og samtidig er de væsentlig sundere end de normale.

    Jeg har købt mit i Royale Copenhagens outlet på Frederiksberg. Det er 2. sortering, men personalet er super flinke til at fortælle, hvad det er der gør det til 2. sortering, så meget ofte kan man slet ikke se "fejlen" rigtig.

    Købte også en glas vase sidst jeg var derude, hvor Mega mussel var graveret ind i vasen. Desværre kom jeg til at smadre den forleden, så det var desværre et kort bekendtskab... Men sådan er det jo :)

    Også god søndag til jer.

    /Gitte

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte