Viser opslag med etiketten Coiness. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Coiness. Vis alle opslag

mandag den 25. august 2014

Homemade asier...


Jeg elsker alt, der er syltet...
Min ex. svigermor syltede asier, som var så gode, jeg havde lyst til at drikke lagen... Lyst til! Gjorde det ikke ;)

Efter jeg er flyttet tilbage til det Sønderjyske, har jeg tit tænkt, at jeg skulle prøve at sylte selv. Og det blev så forleden, da jeg kørte forbi min yndlings gårdbutik, og de havde et stort skilt stående ved vejen, hvor der stod "Asier".



2 stk. fine asier
Salt
2 bakker små sylteløg
1 bundt dildkroner
1 pose syltekrydderier
1 stk. frisk skrællet peberrod
2l. eddike
250g. sukker
Flydende sødemiddel
Lidt atamon til at skylle glassene med


Asierne skrælles, halveres og drysses med salt.
Inden de drysses med salt, skal du lige smage på dem.
Er de bitre, så skal de kasseres.
Mine stod og trak natten over.
Næste dag skyllede jeg dem godt, inden de blev skåret i strimler.
Smag på dem - er må ikke være for salte.

Eddike og sukker koges op, mens de små løg pilles.
Kog løg sammen med et par skiver peberrod, dildkroner, syltekrydderi og smag til med flydende sød.

Opbevaringsglassene skoldes i kogende vand, og skylles i atamon.
Asiestrimler fyldes i glassene, løg og lage hældes over. Sørg for at der er en dildkrone i hvert glas.

Der var små mini chili i min syltekrydderier. Dem fjernede jeg inden jeg hældte lagen over, da jeg ikke er til den der brændende chilismag i asier. 









Eddikelagen koges:





Glassene står til køling før de lukkes helt:




Så er det bare at vente....
Jeg håber, de smager lige så godt, som de ser ud!





søndag den 24. august 2014

Sunday Cosiness...


Har altid elsket de stille morgener, hvor den eneste lyd udenfor er fuglenes kvidren og en enkelt bil, der kører forbi af og til...





På spisebordet har jeg pt. en sort kvadratisk bakke, som jeg har fyldt med alle mulige stager i forskellige højder, bloklys og fyrfadsstager - det giver den varmeste hyggebelysning.




Igår havde jeg middagsgæster til tapas, og der var lidt hjemmelavede rugbrødschips tilovers. Dem elsker jeg bare! 

Så morgenmaden idag bestod i bedste "Stop spild af mad stil" af rester :) 

Hjemmelavet rugbrødschips
Lidt sprøde radiser
Mild & cremet gedeost
og den mest fantastiske marmelade, jeg har smagt længe!


Lækker kaffe fra Nespresso i kruset, masser af hygge-lys og så bare en stille morgen i selskab med Lars Kjædegaards "Den sidste dommer"... Tæt på at være den perfekte morgen :)

Billedet er lånt fra nettet


Læste en anmeldelse hvor der stod, at hans krimier om betjentene Hvid & Belling er på niveau med Jussi Adler-Olsen, og det må jeg give anmelderen ret i, selv om jeg var en anelse kritisk.

Så er du til krimi'er, så kan Lars Kjædegaard absolut anbefales. "Den sidste dommer" er andet bind i serien om Hvid & Belling.