mandag den 25. august 2014

Homemade asier...


Jeg elsker alt, der er syltet...
Min ex. svigermor syltede asier, som var så gode, jeg havde lyst til at drikke lagen... Lyst til! Gjorde det ikke ;)

Efter jeg er flyttet tilbage til det Sønderjyske, har jeg tit tænkt, at jeg skulle prøve at sylte selv. Og det blev så forleden, da jeg kørte forbi min yndlings gårdbutik, og de havde et stort skilt stående ved vejen, hvor der stod "Asier".



2 stk. fine asier
Salt
2 bakker små sylteløg
1 bundt dildkroner
1 pose syltekrydderier
1 stk. frisk skrællet peberrod
2l. eddike
250g. sukker
Flydende sødemiddel
Lidt atamon til at skylle glassene med


Asierne skrælles, halveres og drysses med salt.
Inden de drysses med salt, skal du lige smage på dem.
Er de bitre, så skal de kasseres.
Mine stod og trak natten over.
Næste dag skyllede jeg dem godt, inden de blev skåret i strimler.
Smag på dem - er må ikke være for salte.

Eddike og sukker koges op, mens de små løg pilles.
Kog løg sammen med et par skiver peberrod, dildkroner, syltekrydderi og smag til med flydende sød.

Opbevaringsglassene skoldes i kogende vand, og skylles i atamon.
Asiestrimler fyldes i glassene, løg og lage hældes over. Sørg for at der er en dildkrone i hvert glas.

Der var små mini chili i min syltekrydderier. Dem fjernede jeg inden jeg hældte lagen over, da jeg ikke er til den der brændende chilismag i asier. 









Eddikelagen koges:





Glassene står til køling før de lukkes helt:




Så er det bare at vente....
Jeg håber, de smager lige så godt, som de ser ud!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte