onsdag den 10. juli 2013

Sprød sellerisalat & stegt laks...


Inspiration til denne salat er fra en River Cottage udsendelse. Men som altid er jeg dårlig til at følge en opskrift slavisk, og tilpassede den efter de ingredienser jeg havde hjemme.



Jeg brugte:

Grønne linser
En halv knoldselleri
Lidt citronsaft
En bakke rucola
Jumbo rosiner
Lidt æblejuice
Lidt smuldret salattern - mest til pynt

Dressing af:
Citronsaft
Koldpresset rapsolie
Lidt af den kogte æblemost
Salt & hvidløgspeber med krydderurter

Start med at koge linserne al dente. Jeg koger dem altid et par minutter mindre end der står på pakken, da jeg ikke kan lide udkogte linser. Skyl de kogte linser i koldt vand, og lad dem køle.
Rosinerne koges op i lidt æblejuice, lad dem blive i juicen og trække smag mens de køler.
Imens skæres sellerien i julienne strimler. Vend lidt citronsaft i, så du undgår de bliver mørke.

Rør en dressing af citronsaft, olie, kogt æblemost, salt og peber. Jeg kan godt lide en lidt syrlig dressing, men det er jo smag og behag. Du kan eventuelt søde den med lidt stevia eller sukker, hvis du foretrækker en mere sød dressing.

Bland selleri strimlerne sammen med de kolde linser, rosiner & rucola, og vend dressingen i.
Jeg serverede sellerisalaten sammen med stegt laksefileter, og pyntede med en rest salattern, jeg smuldrede hen over salaten.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte