fredag den 12. juli 2013

Smagen af dansk sommer...


Der er højsæson for de skønne danske jordbær lige nu, og det nyder jeg i fulde drag. Udover de jordbær jeg plukker hver morgen fra haven, supplerer jeg med bakker fra den lokale frugtplantage.

Har man lyst til lidt variation, er her lidt inspiration til en super nem og lækker sommer dessert:

Jordbær i hyldeblomst gelé m/vaniljeylette






Jeg brugte:

Skønne jordbær fra den lokale frugtplantage
Hyldeblomst koncentrat
Lidt vand
Husblas

Ylette
Vaniljekorn
Flydende Stevia

Kom de rensede jordbær op i passende glas.
Læg husblassen i blød i koldt vand.
Bland hyldeblomst koncentrat med lidt vand afhængigt af, hvor kraftig du ønsker den. Lun den op.
Pisk husblassen ud i den lune hyldebloms - den må ikke være for varm, for så virker husblassen ikke. Lad saften køle lidt (så glasset ikke springer), før den hældes over jordbær'ne i glasset.
Sættes på køl et par timer.

Jeg brugte ca. 2dl. saft pr. glas, men afhænger naturligvis af, hvor store glas du bruger :) Opskriften lød på 2 ark husblas til 1 dl. saft, men så bliver geléen for fast til min smag. Til 6 dl. saft bruger jeg 10 ark husblas. Men det er en smagssag, så prøv dig frem :)

Rør yletten med vaniljekorn og smag til med stevia.
Pynt med jordbær mynte og eventuelt lidt finthakket pistacienødder.

Ps. det kan anbefales at skære jordbær'ne i passende kvarter, det glemte jeg bare i travlheden :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte