torsdag den 25. juli 2013

Spicy kyllingedeller...



Spicy kyllingedeller m/mango tomat salsa & sprøde brasede kartofler:



Spicy kyllingefrikadeller:

Ca. 500g. hakket kyllingekød - du kan eventuelt hakke det selv
Lidt grovvalset øko havregryn
1 æg
Salt
Peber
Chili - jeg brugte tørret
Et par fed hvidløg, finthakket
Hakket persille og timian fra haven
Lidt teriaky sauce


Alle ingredienser røres til fars.
Lad det gerne trække en times tid på køl, inden farsen formes til små frikadeller og steges i lidt fedtstof på panden. Jeg brugte fedtstof på spray. Teriaky saucen tilsættes lige inden frikadellerne er nok, og giver udover smag også det glaserede look :)

Steges ca. 10 min. afhængig af tykkelse.





Yndlings salsa'en:

Solmodne tomater
Moden frisk mango
Danske løg m/top
1-2 fed finthakket hvidløg
Finthakket basilikum
Salt & hvidløgspeber m/krydderurter
1 tsk. olie - jeg foretrækker at bruge koldpresset rapsolie 
Saften af en halv til en hel citron - afhængigt af hvor syrlig du vil have salsa'en

Det bedste ved salsa'en er, at den bliver næsten kun bedre af at trække, så den kan nemt laves tidligere på dagen, hvis man f.eks. skal have gæster. Nogen gange blander jeg også avokado i tern i.





Da jeg er stor tilhænger af Stop spild af mad, blev en lille rest nye danske kartofler skåret i både og stegt sprøde i lidt smør & olivenolie på panden. Smagt til med lidt økologisk urtesalt.






1 kommentar:

  1. Uhmmm kyllingedeller er godt, og jeg skal huske dit tip om teriaki

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte