lørdag den 5. januar 2013

Karry-fersken-reje suppen...


Første gang en af mine veninder fortalte om suppen, må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke ligefrem tænkte uhmmm yummi....
Men mine forbehold blev gjort til skamme, og jeg har endnu ikke serveret suppen for nogen, der ikke kunne lide den!

På min søsters arbejde skiftes de med at have frokost med om fredagen, og når det er hendes tur hver 6. uge, så er det mig, der med glæde laver maden :)

Regnvejret indbød til suppe, så jeg lavede:

Karry-fersken-reje-suppe med hjemmebagte osteboller

4. januar 2013

Suppe - ca. 6-8 personer

Olie
Karry
2 store løg, finthakket
3 fed hvidløg, finthakket
4 dåsee flåede, hakkede tomater
2,5 dl. hønsefond
1 dåse ferskner
½ liter fløde
Salt & peber
Rejer

Brænd karryen af i lidt olie og svit de finthakkede løg.
Tilsæt flåede tomater, boullion samt det halve af væden fra fersknerne.
(Smag til og se, om dine smagsløg foretrækker den mere eller mindre sød)
Det hele simre i ca. 15-20 minutter, smag til med salt & peber og fløde.

Jeg gav suppen en tur med stavblenderen, så den blev glat og fin, for det var jeg i humør til igår, før jeg tilsatte fersken i små tern.

Vi hældte rejer i tallerkenerne, og så suppen over, da de rejer der får lov at blive i gryden ellers bliver for hårde af at stå i den varme suppe.


Lige siden, jeg så dette indlæg hos CookieCrumble, fik jeg lysten til at bage igen :) 

Ostebollerne før de kom i ovnen:

4. januar 2013


Og efter

4. januar 2013

Jeg ændrede dog lidt i CookieCrumble's opskrift, så den passede til de ingredienser, jeg havde hjemme:

Osteboller, 14 stk.

25 g. gær
2 dl. lunkent vand
3 dl. ymer
3 dl. durum hvedemel
1 spsk. groft salt
Ca. 450 g. hvedemel
200 g. emmentaler i små tern
Lidt revet cheddar til pynt
Frisk timian + ekstra til pynt
2 spsk. olivenolie + ekstra til pensling

Gæren røres ud i det lunkne vand, og blandes derefter med ymer, salt, durum og det meste af hvedemelet. Tilsæt ostetern og oregano, og eventuelt mere hvedemel. Dejen må ikke være for fast. Jeg kørte dejen på foodprocesseren, så det var nemt at ælte godt igennem.

Jeg lavede dejen om aftenen, og lod den hæve natten over i køleskabet.
Næste dag blev dejen æltet igennem, og formet til små ostebrød.
Dernæst penslet med olivenolie, drysset med lidt rød cheddar og frisk timian.
Efterhæves i ca. ½ times tid, og bages ved 200 grader i ca. 20 minutter.


Har I opskrifter på suppe, man bare ikke kan leve foruden, så skriv gerne opskrift eller link, tak - og fortsat dejlig lørdag :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte