mandag den 29. april 2013

Jordbær pavlova...


For noget tid siden blev jeg spurgt, om jeg ville bage en kage til en konfirmation, hvor der skulle være et stort kagebord. Først overvejede jeg at lave en kage a la denne, men da dejlige solskinsvejr mindede mig om sommer, blev det til denne lækre sag:














Elsker kombinationen af den søde seje bund sammen med de syrlige jordbær. Laves den med nyplukkede jordbær bliver den naturligvis endnu bedre, da de jo har den helt rigtige jordbær smag. Men midt i april, må man nøjes med de importerede fra Spanien.


Opskrift, 4-6 personer

3 bæger æggehvide
Ca. 250-300 g. sukker
1 tsk. eddike
Grofthakket chokolade, 70%
Grofthakket hasselnødder

Pisk hviden sej med sukker. Når hviden er klar (man skal kunne vende bunden i vejret på skålen, uden den glider ud), piskes eddiken i, og chokolade og nødder vendes i med en spatel. 

Fordeles på bagepapir efter den ønskede form. Da min kage var ganget op med 3, lavede jeg den så den næsten fyldte bradepanden.

Kommes i en forvarmet ovn, og bages først 20-30 min. ved 150 grader, dernæst skrues der ned til 100 grader og bages i 2-3 timer afhængigt af størrelse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte