søndag den 26. februar 2012

Saturday...

Jeg elsker bare weekenderne, hvor der er god tid til at forberede en lækker morgenmad/brunch, og god tid til at sidde og nyde den i fred og ro.

Lørdagens brunch bestod af:

  • Nespresso latte
  • Friskpresset juice af grape & en træt appelsin
  • Græsk yoghurt m/frugtsalat af friske jordbær, ½ blomme & druer vendt i 1 spsk. ahorn sirup
  • Tortilla på Levebrød multikerne rugbrød m/røget filet

26. februar 2012


Stop spild af mad, er jo altid godt, så i stedet for at smide de modne bananer jeg havde ud, bagte jeg banan muffins. Der var en rest fyldte chokolader fra weekendens besøg, og jeg ved, jeg ikke får spist det, så det hakkede jeg og kom i sammen med en håndfuld hasselnødder.

25. februar 2012

Banan muffins - 24 stk.

  • 3 modne bananer
  • 2 æg
  • 200 g. sukker - brugte 150 g. brun farin og 50 g. gylden rørsukker
  • 300 g. hvedemel
  • 50 g. solsikkeolie
  • ½ stang bourbon vanille
  • ½ tsk. salt
  • 75-100 g. fyldte chokolader, groft hakket
  • 50 g. hasselnødder, groft hakket
  • 1 tsk. bagepulver

Æg og sukker piskes godt i foodprocessoren, tilsæt de modne bananer og kør dem til en lind masse. Jo mere moden bananerne er, jo mere smag. Bland bagepulver i melet sammen med salt og kør det med olien. Til sidst vendes den grofthakkede chokolade & nødderne i dejen. Fordeles i muffins formene, og bager ca. 15-20 min. i forvarmet ovn ved 200 grader.


Havde det ikke været fordi, jeg havde overmodne bananer, så havde jeg bagt en mindre portion. Men jeg gik bare ned til Else med nogle stykker, og resten kommer i fryseren. Har tænkt mig at lune dem tirsdag, hvor jeg får middagsgæster :)


Aftensmaden blev fuldkorns spaghetti & meat balls.
Det er bare en klassiker jeg ALDRIG bliver træt af :)


26. februar 2012


Meat balls:

500 g. hakket oksekød, 2-7% fedt
1 løg
125 g. frisk mozzarella i små tern
100 g. revet selleri
Frisk basilikum, finthakket
Salt & peber

Farsen formes til små boller, og enten steges eller bages i ovnen.
Gem overskydende kødsaft.

Tomatsaucen:

2 dåser cherrytomater på dåse
Lidt finthakket hvidløg
Friske krydderurter, jeg brugte: basilikum, timian & rosmarin
1 glas rødvin

Lad saucen koge ind, og tilsæt kødbollerne sammen med overskydende kødsovs.
Jeg stegte mine på panden i går, og kogte derefter panden af og kom det i tomatsaucen.

Riv lidt frisk parmesan over og pynt med basilikum lige inden servering.


Blev serveret med en lille salat:

26. februar 2012


Hjertesalat
Snackpeber
Grøn peber
Skalotteløg
Cherrytomater
Citronsaft, salt & hvidløgspeber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte