lørdag den 25. juni 2011

Rosinboller & muffins


Eftersom jeg er ret ny indenfor bagning, og træt af flade boller, valgte jeg at lade dem efterhæve i min muffin tray. Det gav de fineste små rosinboller, og de smager fantastisk med min hjemmelavede jordbær/hindbær kompot, som jeg lavede forleden dag!

Rosinboller:

25. juni 2011

Rosinboller - 16 stk.:
200 g. creme fraiche
2 dl. vand
25 g. gær
3 spsk. honning
½-1 dl. rosiner efter smag
1½ tsk. salt
225 g. hvedemel
225 g. sigtemel

Pisk creme fraiche, vand, gær, honning, rosiner og salt sammen. Tilsæt melet lidt ad gangen, og rør til det bliver en blank glat dej. Kom dejen i en skål smurt med lidt neutral olie, og lad den hæve tildækket i en times tid.
Slå dejen ned, og form til boller. Kom dem i en smurt muffins tray, drys med lidt mel og lad dem efterhæve i min. 30 min. Bag bollerne ved 225 grader i ca. 15 minutter til de er pænt gyldne.

25. juni 2011
Kokosmuffins m/mascapone toppings

25. juni 2011

25. juni 2011



25. juni 2011


25. juni 2011

Kokos muffins:
2 æg
250 g. gylden rørsukker
150 g. kokosmel
100 g. mel
1 tsk. bagepulver
1½ dl. creme fraiche
100 g. smeltet smør
50 g. hakket mørk chokolade
Pisk æg og sukker luftig. Bland kokosmel, mel & bagepulver og vend i. Tilsæt creme fraiche og smeltet smør i dejen. Vend hakket chokolade i, og fordel dejen i forme. Bages i forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 15 min.

Da jeg er ny i det her bagning, har jeg kun én muffins tray til 12 stk., og lavede derfor mini muffins af den resterende dej.

Mascapone toppings:

Mascapone
Citronsaft
Lemon curd
Kakao
Flormelis

Det hele røres sammen efter smag. Jeg lavede min toppings en anelse syrlig, for at give lidt modspil til de søde muffins.

Og jeg tror faktisk, det er noget af det bedste jeg har bagt so far, yeah!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte