fredag den 20. januar 2012

My first risotto, yeah!


Har længe gerne ville prøve, at lave risotto men efter at have hørt om forskellige mislykkede forsøg fra andre, er det aldrig blevet til noget.

Ikke før her til aften. Nogen påstår jeg fylder rundt i foråret, så jeg er allerede begyndt at tænke på forskellige menuer, desserter osv. og risotto kunne være én af retterne, når jeg skal holde fødselsdag for familien.

Risotto m/jordskok, brune champignon & kammuslinger:

20. januar 2012

Risotto:

1 løg i små tern
300 g. jordskok i små tern
2 tsk. olie
250 g. aborio ris
2 dl. hvidvin
7 dl. fond - jeg brugte hønsefond
100 g. revet parmesan
1 spsk. smør
Salt & peber
Citronsaft
½-1 dl. fløde
300 g. brune champignon
Strimler af en halv økologisk citron
Dild

Kammuslinger
Lidt olie og smør til stegning

Hak løget fint. Skræl og skær jordskokkerne i små tern, og steg dem sammen med løget i lidt olie.
De må ikke tage farve, skal bare blive klare. Imens varmes hønsefonden op.
Tilsæt risene og lad dem svitse med et par minutter. Tilsæt vinen, og kog alkoholen væk mens der røres.
Hønsefonden tilsættes lidt af gangen mens det står og simre i ca. 20 min. 
Imens renses champignons, skæres i kvarte og svitses på panden.

Risottoen skal have konsistens som en tynd havregrød, når risene er al dente.
Tilsæt smør, fløde, revet parmesan, champignon og lidt strimlet citronskræl og smag til med salt og peber.
Lad risottoen stå og trække mens kammuslingerne svitses på en varm pande i en blanding af olie & smør, så de karamelliseres og bliver gyldne.

Risottoen serveres med kammuslingerne øverst, og pyntes med tynde strimler citronskræl og lidt dild.

Super lækker mad i løbet af 30 min.
Jeg kom lidt mere grøntsager i min risotto end andre opskrifter, da jeg godt kan lide tanken om, det ikke er ren kulhydrat. Konsistensen af de sprøde jordskokker er super lækker, og smagen af jordskok og champignon passer perfekt og overdøver ikke de lækre kammuslinger. Så er du ikke bange for grøntsager, så kan denne risotto snildt anbefales :)


2 kommentarer:

  1. hold da op, sikken en succes. Det er lige mad efter min mave. Ekstra grønt og kammuslinger mums! Det er en god start til en lækker fødselsdagsmenu

    SvarSlet
  2. Ja, det var en super kombination at komme jordskok i. Det sprøde var en lækker kontrast til risen, selv om den var al dente og så de bløde champignon og kammuslingerne.

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte