lørdag den 2. februar 2013

Pandekager...


I dag er det Kyndelmisse, læste jeg hos CookieCrumble. Det blev jeg så nød til at Google, for det eneste jeg kunne huske, var at det var noget med en gammel tradition.

Trænger du også til at få genopfrisket betydningen, kan du trykke HER. Dog kan det være, du ligesom jeg bliver en smule deprimeret over læsningen, da Kyndelmissen markerer at halvdelen af vinteren nu er gået... Halvdelen! Lettere uoverskueligt, når man som jeg virkelig har forårsabstinenser.... ;)

Halvvejs eller ej, den del af den gamle tradition med, at der skal pandekager på bordet hjælper dog lidt... :)

Fik lyst til at prøve en lidt anden opskrift end jeg plejer, og fandt frem til denne lækre sag på Odense Marcipan's hjemmeside.

2. Februar 2013

2. Februar 2013

2. Februar 2013


Tynde sprøde pandekager m/marcipan - 10 stk.

2 æg
1/4 dl. gylden rørsukker
1 1/4 dl. mælk
50 g. Odense marcipan
100 g. hvedemel
50 g. smeltet smør
3/4 dl. øl
Ekstra smør til bagning

Pisk æg, sukker, mælk, marcipan og hvedemel sammen til en klumpfri jævning.

Tilsæt smeltet smør og rør øllet i.

Lad dejen hvile mindst 1 times tid, inden der bages tynde pandekager på en varm pande.

Server pandekagerne lune.


Pandekagerne var sprøde, og super lækre! Lidt til den søde side, men det kunne man næsten regne på forhånd ud fra ingredienserne.

Jeg spiste dem med en klat god vaniljeis, og savnede lidt syrligt modspil. Næste gang jeg laver dem, vil jeg servere dem med æblekompot lavet på syrlige Granny Smith æbler og et drys ristede mandelsplitter.

Hvordan foretrækker du, at spise dine hjemmelavede pandekager :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte